Hållbarhetsarbetet är en naturlig del av vår utveckling och vårt ansvar – mot våra medarbetare, våra leverantörer och vår omvärld. Sedan 2021 har vi på Telfa arbetat strukturerat med att identifiera vilka delar av FN:s globala mål som är mest relevanta för vår verksamhet, och satt upp tydliga mål och aktiviteter för att bidra till en mer hållbar framtid.
För oss handlar det om att skapa långsiktiga värden: en trygg och inkluderande arbetsmiljö, anständiga villkor i hela leverantörskedjan, innovation och hållbar industri samt ett aktivt arbete för att minska vår klimatpåverkan. Genom dialog med våra intressenter och genom konkreta insatser i vår vardag kan vi steg för steg göra skillnad. På den här sidan berättar vi mer om hur vi arbetar med hållbarhet i praktiken, varför just dessa mål är viktiga för oss och hur vi vill vara med och driva utvecklingen framåt.
2021 blev startskottet för oss och vi började satsa på hållbarhetsarbetet på allvar. Du kan läsa mer om starten längre ner på sidan tillsammans med information om hur vi kom fram till att det är just dessa mål, tagna från de globala målen, vi framför allt ska jobba med. Mer information om våra hållbarhetsmål idag finns i fliken ''Våra hållbarhetsmål''.
Läs mer om arbetet i OEM's hållbarhetsrapport här.
Bra arbetsvillkor och en bra arbetsmiljö både hos oss och våra leverantörer samtidigt som vi har en ekonomisk tillväxt
OEM:s uppförandekod, Code of Conduct, betonar vikten av att bland annat alltid uppträda etiskt och korrekt samt att respektera människors rättigheter. Uppförandekoden ställer även krav på leverantörerna som ska bekräfta att de agerar inom ramen för respektive lands lagar, motverkar korruption och lever upp till intentionerna i uppförandekoden, exempelvis genom att erbjuda sina anställda en säker och sund arbetsmiljö och att barnarbete inte förekommer.
Alla medarbetare på Telfa uppmuntras att påverka sin egen karriär genom att vara nyfikna, kreativa och målinriktade. De flesta ledare rekryteras internt och stor kraft läggs på att identifiera och utveckla personer med ledaregenskaper som kan bli framtidens ledare, både lokalt och centralt. Öka andelen kvinnor vid nyanställningar med syfte att på sikt öka antalet kvinnor i ledande befattning.
Det ska vara en bra arbetsmiljö hos oss och våra medarbetares trivsel är mycket viktig. Därför genomför vi regelbundet medarbetarundersökningar samt att alla medarbetare ska ha minst ett medarbetarsamtal per år för att säkerställa detta. Fysisk säkerhet är viktig för oss och vi lägger mycket energi på att vårt logistikcenter ska vara en trygg plats att arbeta på.
På Telfa vill vi inspirera till mer hållbara lösningar och till att vara med och bidra i utvecklingen till en mer hållbar industri. Vi vill ta fram och kommunicera ut både internt som externt om hållbara lösningar i hopp om att inspirera fler att arbeta mot en hållbar värld. Detta gör vi genom vår kunniga personal i konversation samt genom vår marknadskommunikation och digitala kanaler.
Att stoppa klimatförändringar är en av vår tids största utmaningar där vår allra största påverkan är från personal och transportering av gods samt användningen av våra lokaler. Därför ligger vårt fokus främst på dessa punkter och vi arbetar samtidigt mot att påverka våra kunder och leverantörer att göra medvetna val.
Vi ser ett ansvar i att värna biologisk mångfald och att arbeta med leverantörer som tar samma ansvar. Genom att göra medvetna val, följa upp miljöarbetet i vår leverantörskedja och sprida kunskap vill vi bidra till att hejda förlusten av arter och främja ett hållbart nyttjande av naturens resurser.
Vi jobbar med mångfald i vår marknadskommunikation för att visa att vi är en attraktiv och inkluderande arbetsplats för alla. Vi vill därmed även bidra till att vår bransch i helhet utvecklas till att bli mer jämställd. Vi genomför kartläggning av antalet kvinnor i bolaget och med ledarroll varje år. I rekryteringsprocessen är det viktigt för oss att rikta oss till alla oavsett kön och ursprung. Vi för en öppen dialog om vikten av detta arbete och vill fortsätta informera kring ämnet.
Vi jobbar med ledande tillverkare inom sina specialistområden. Dessa är globala aktörer och ligger i framkant gällande teknik och produktutveckling. Vi har nära och långsiktiga samarbeten med våra leverantörer. I våra leverantörsuppföljningar ställer vi krav bland annat på att de har uppförandekod som bygger på FN’s principer och att de efterlever lokal arbetsmiljölagstiftning. Vi har mål på organisk tillväxt och lönsamhet.
I våra leverantörsbedömningar följer vi upp hur våra tillverkare arbetar med miljöstyrning i sin produktion och vilka koldioxidutsläpp verksamheten medför. Vi följer upp att våra leverantörer efterlever de lagar kring kemikalieinnehåll i produkter som EU har ställt upp.
Det första steget i arbetet var att vi på koncernnivå genomförde en intressentanalys och väsentlighetsanalys för att skapa möjlighet att ta fram nya övergripande hållbarhetsmål. Målen kopplas till Agenda 2030 och några av dess 17 mål. Telfa har utefter detta tagit fram egna mål och aktivitetsplaner som kopplar till dessa övergripande mål.
En viktig del i hållbarhetsarbetet är dialogen med koncernens intressenter, och vilka är då intressenterna? Jo det är kunder, leverantörer, medarbetare och ägare.
För att ta reda på vad som var viktigt för dessa skickades det ut en undersökning i form av en enkät som berörde olika hållbarhetsfrågor med grund i de 17 globala målen från Agenda 2030, som vi nämnde tidigare. Svaren från intressentdialogen sammanställdes för att skapa en tydlig bild av vilka av de globala målen respektive grupp tycker att OEM skall prioritera.
Till höger presenteras vilka mål som fått flest röster från respektive intressentgrupp.
Resultatet från intressentanalysen sammanvägt med vad som är väsentligt och möjligt att påverka för OEM-koncernen ligger till grund för hållbarhetsgruppens förslag på vilka som är OEM:s mest väsentliga hållbarhetsfrågor. Genom väsentlighetsanalysen får vi fyra prioriterade områden som täcker in alla tre aspekterna av hållbarhet:
Hittar du inte vad du söker eller kan vi hjälpa dig på något vis? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan!
Vänligen inkludera ett telefonnummer om du önskar bli uppringd.